سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادرانت، کسی است که تو را به باطل، خشنود سازد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :10
کل بازدید :60773
تعداد کل یاداشته ها : 27
103/2/22
1:45 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
مرتضی[15]
بنام خداوند خالق انسان ها به نام انسانها خالق غم ها به نام غمها به وجود آورنده ی اشک ها به نام اشک ها تشکیل دهنده ی قلب ها به نام قلب های ایجادگه عشق به نام عشق زیباترین خطای انسان تمام آنچه که فکر می کنم مال من است،‌ تقدیم شمایی که قلب هایتان را دوست دستها و دستنوشته هایم می دانید. سلام هم سایه ها، ‌سلام هم قلب ها،‌سلام به تویی که فکر می کنی می شود بهتر از این نوشت و سلام به تویی که فکر می کنی بهتر از این نمی شود. سلام به ناگفتنی هایی که با خودتان می آورید و بازپس می برید و سلام به حرفهای قشنگی که برایم جا می گذارید. دنیای کوچک من هم پر است از همان خیال های طلایی که هیچ وقت نمی شود فروخت، پر است از دریاهایی که با تمام کوچکی ، برای نشستن روی ساحلش و قدم زدن روی ماسه هایش به قدر کافی بزرگ است. من همیشه منتظرم تا مسافری آشنا بیاید تا دروغ پنداران ببینند که در دریاهای خیال هم ،‌ قایق هایی واقعی برای پارو زدن هست و روی درخت های احساس هم پرنده هایی هستند که فقط برای ایمان آورندگان آوازهای آشنا می خوانند

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
زمستان 1386[10]
لوگوی دوستان
 

 
088458.jpg
محوطه باستانى: «ارجان» بهبهان، سرزمینى که بزرگ ترین پادشاه عیلامى به همراه تمامى اشیاى گرانبهاى شخصى خود در آن دفن شده بود تا چند روز آینده توسط باستان شناسان خوزستانى تعیین حریم و گمانه زنى مى شود.
محوطه ارجان بهبهان بسیار وسیع است و حدود ??? تا ??? هکتار مساحت دارد. اما باستان شناسان به درستى نمى دانند آیا این محوطه، شهرى عیلامى بوده که «کیتین هوتران» بزرگ ترین پادشاه عیلامى بر آن حکمرانى مى کرده است یا خیر؟ در این گمانه زنى باستان شناسان قصد دارند علاوه بر نجات بخشى محوطه، به پرسش هاى متعددى که در اذهان آنها به وجود آمده پاسخ گویند.
در سال جارى کشاورزان بدون دریافت مجوز از اداره کل میراث فرهنگى و گردشگرى خوزستان زمین هاى باستانى ارجان را غصب کرده و در آن به کشاورزى پرداختند. این در حالى است که این سرزمین شهرت جهانى دارد و در دهه گذشته بر اثر یک اتفاق بسیار ساده، تابوت «کیتین هوتران» بزرگ ترین پادشاه عیلامى که در کمال شکوه و جلال در این منطقه دفن شده بود، پیدا شد و جهان را از آوازه خود بار دیگر پر کرد. در این تابوت فلزى اشیاى بسیار گرانبهایى از جمله یک انگشتر بسیار سنگین از طلا یافت شد که نشانه قدرت این پادشاه عیلامى بود.
باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگى خوزستان قصد دارند با تعیین حریم این محوطه حد و مرز این سرزمین عیلامى را مشخص کرده و کشاورزان را از این منطقه بیرون برانند.
«سعید محمدپور» مسئول امور حقوقى اداره کل میراث فرهنگى و گردشگرى استان خوزستان در این باره گفت: «گمانه زنى و تعیین حریم محوطه «ارجان» بهبهان از ?? بهمن ماه سال جارى توسط یک تیم باستان شناس از اداره میراث خوزستان آغاز شده و یک ماه دیگر ادامه دارد. این فعالیت ها به منظور تعیین حریم اصلى این محوطه انجام مى شود.
متاسفانه پیش از این «ارجان» تعیین حریم نشده و به همین دلیل اطراف آن حصارکشى نشده است. همین امر موجب شد کشاورزان به راحتى وارد محوطه شده و زمین هاى این محوطه وسیع را با انجام عملیات کشت و زرع تخریب کنند.»
وى افزود: «تعیین حریم این محوطه دقیقاً براى ما
مشخص مى کند که ما با چه محدوده باستانى سر و کار داریم، چه بخشى از این محوطه باستانى زیر کشت کشاورزان رفته است و مالکین این زمین ها، آیا زمین ها را خریدارى کرده و یا اجاره کرده اند؟ همچنین قادر خواهیم بود فعالیت هاى حقوقى به منظور نجات بخشى این محوطه را آغاز کنیم و کشاورزان را از این منطقه بیرون برانیم. امیدواریم پس از دور کردن کشاورزان از این محوطه، ارجان بهبهان با کاوش و حفارى، رازهاى پادشاه عیلامى را براى ما روشن سازد و این محوطه را بیش از پیش به جهان معرفى کنیم.»
تاکنون هیچگونه فعالیت پژوهشى روى محوطه «ارجان» انجام نگرفته است و فعالیت هاى اخیر سرفصلى جدید در شناسایى این محوطه خواهد بود.
محوطه «ارجان» که در شهرستان بهبهان قرار دارد یکى از ارزشمند ترین محوطه هاى باستانى در سرزمین غنى خوزستان است که تاکنون ناشناخته باقى مانده بود.